1 | Torpedo
Potřebuje tohle snad nějaký komentář? Můžete vzít prakticky jakýkoliv motor z počátku dvacátého století a naleznete jen málo odlišností. Tyto krásné jednobuchy vyráběli pánové Trojan a Nagl v Kolíně. Jde o ten nejzákladnější a nejjednodušší tvar motoru. Něco jako rock 'n' roll nebo punk v hudbě.
|
2 | Vincent HRD
Nejprve HRD, později Vincent HRD, nakonec jen Vincent, vždy ale špičkové motory, na které se navíc dá koukat celé hodiny. Téměř litrové dvouválce, kde válce svírají 50 stupňů, s rozvodem OHV byly ve své době také tím nejrychlejším, co se dalo koupit. Dnes jsou tím nejdražším, co můžete koupit.
|
3 | BMW R12
Tenhle motocykl válčil na obou stranách frontových linií druhé světové války. Němci ho měli v BMW, Rusové v Uralech. Tělo motoru může vypadat jako odlitek barokní sochy, ale co je fakt přitahující, to je dvojité žebrování hlav válců.
|
4 | Horex
Udělat pěkného vodníka je kumšt. Jedním z těch povedenějších by mohl být nový Horex VR6. Motor musel zapadnout do retro motocyklu a to se povedlo. Kombinace černé a stříbrné zaujme, navíc jen málokdo by v tomto motoru hledal vidlicový šestiválec.
|
5 | Honda 250-350 Six-cylinder
Tenhle závodní speciál s řadovým, vzduchem chlazeným motorem z šedesátých let spatřil světlo světa už v roce 1964, v následujících letech ho proslavil především Mike Hailwood. Vrchol světové silnice, stačí si poslechnout zvuk motoru, řvoucí z šesti výfuků.
|
6 | ČZ 860
Šlo o to nejlepší, co se strakonické továrně kdy podařilo vyrobit, bohužel však čtyřdobý čtyřválec s objemy 350 a 420 cm3 z dílny Františka Pudila nemohl být vzhledem k politickému rozhodnutí nikdy vyvinut k dokonalosti, a tak se nedočkal ani očekávaného vstřikování. Na svou dobu byl i tak absolutní špičkou.
|
7 | Jawa 350 2 x OHC
Žádný jiný motocykl značky Jawa nezískal tolik sportovních úspěchů a nebyl tak kladně přijímán závodníky i odborníky jako tyhle dvouválcové čtyřdobé, vzduchem chlazené modely. V první polovině šedesátých let sbíraly úspěchy doma i v zahraničí. Škoda, že Jawa po revoluci nenavázala na tohle zlaté dědictví.
|
8 | OHC G50
Klasika nad klasiky. Tenhle legendární anglický, vzduchem chlazený jednoválcový půllitr se objevil například v útrobách motocyklů značky Norton, Matchless nebo Seeley. Další doporučení snad už není potřeba.
|
9 | Suzuki GSX-R1100 SACS
Legendární agregát z 90. let minulého století, který vás posadí na zadek ještě teď. Ač přišel na svět původně schovaný pod kapotou (později byl na odiv v Banditu 1200), zřídkakdy pod ní zůstal. Díky vzduch-olejovému chlazení měl pěkné žebrování a většina ploch sváděla k leštění nebo dalším zajímavým úpravám (průhledné víko spojky apod.). Řada majitelů tak z něj udělala mnohem víc, než s ním původně konstruktéři zamýšleli.
|
10 | Yamaha V-max
Na pohled krásné, uvnitr pekelné ctyrválcové vécko z roku 1985
Na pohled krásné, uvnitř pekelné čtyřválcové véčko z roku 1985 se dočkalo první zásadní inovace až v roce 2009. Původní motor s obrovskými „náfuky“ je doslova sochařským dílem a tento model Yamahy V-max prakticky nebyl o ničem jiném než právě o tomto motoru.
|
11 | KMV4
Véčkový čtyřválcový motor s rozvodem OHV je prvním americkým motocyklovým motorem, který nemá nic společného s H-D. Firma Katech ho vyvinula pro Motus a jako vůbec první na světě dostal mezi motocyklovými motory přímé vstřikování paliva. Nádherný a moderní kus techniky.
|
12 | Ducati Desmodue
Motor, který je tu snad od pravěku, ale nejvíc se proslavil v Monsteru. Na to, že to je vzducháč, je zvenku pěkně uhlazený, nikde ho nehyzdí žádné olejové hadice apod. Jen jemné žebrování, kryt rozvodových řemenů a rustikálně působící ventilová víka. Navíc je fascinující, jak tenhle prastarý dvouventilový vzducháč čertovsky tahá ještě dnes.
|
13 | Moto Guzzi V7
Guzziny si pořád drží svou půvabnou „proti všem“ linii. Podélně uložené véčko chlazené vzduchem je něco, k čemu je zbytek motorky vlastně jen doplňkem. Bylo těžké vybrat jeden konkrétní motor, neboť třeba velký osmiventil z Grisa, Stelvia či Norge s dvoubarevnými ventilovými víky je prostě žůžo, ovšem nová V7 s těmi hranatými válci je ještě o krapítek hezčí.
|
14 | Triumph Bonneville
Nepochopíte, že tohle je motor pohánějící stroje modelového ročníku 2012. Který jiný dnešní agregát dáte do naháče, kafáče, Scramblera (v tomto případě opravdu s velkým S) a cruiseru, a všude bude dobře vypadat a i dobře fungovat?
|
15 | Honda CB1300
Od Hondy tohle byl neuvěřitelný risk. Do království vzduchem chlazených muscle biků s nádhernými motory (Suzuki Bandit, Yamaha XJR) pustila vodníka, a ještě se na rozdíl od Kawy ZRX vůbec nesnažila tento fakt zamaskovat. Přiznané štefty, vačková víka s chromovanými víčky… I vodník může být krásný
|
16 | H-D Knucklehead
Absolutní pramáti všech velkých, vzduchem a později i kapalinou chlazených vidlicových dvouválců v americkém stylu. Tahle kočička z roku 1936 (!) dokázala udat módní trend neuvěřitelně velké skupině motocyklů na více než 70 let dopředu! Objem litr, dlouhozdvih, rozvod OHV, velmi elegantní rozvodové tyčky nadzdvihátek v chromovaných krytech a víka hlav připomínající kolena, resp. klouby (proto „knuckle...“).
|
17 | JAP Elstar Speedway 500
Starý dlouhozdvihový JAP skončil na přelomu 40. a 50. let v rámech a podvozcích různých značek a stal se legendou. Rozměrově je to snad nejvyšší jednoválec na světě. Štíhlý, elegantní a nádherně technický. Stal se synonymem a vzorem pro plochodrážní techniku. Dokonce i pro českého konstruktéra Simandla a jeho Eso. Za kryt náhonu magneta dáváme dvanáct bodů z deseti.
|
18 | Yamaha XS 650
Ixesko je stojatý dvouválcový vzducháč a už v tom je krásný. Velké, velmi výrazné žebrování, leštěné hliníkové krytky na hlavě, kulatý a designově čistý karter. Tenhle motor je neskutečně univerzální! Lze ho použít jak do stroje klasického vzhledu, tak do café raceru, street trackeru, chopperu či bobberu. Vždycky bude vypadat dobře.
|
19 | JAWA 500 OHC
Půllitr OHC je posledním vlastním čtyřdobým sériovým motorem Jawy. Vzduchem chlazený dvouválec z padesátých let sice údajně nebyl moc spolehlivý, ale na pohled rozhodně zaujme. Charakteristické vejcovité kartery ukrývající i převodovku používala Jawa ještě řadu let potom. Poznávacím znamením je impozantní královská hřídel.
|
20 | ESO 500 MONOBLOK
Dnes už velmi raritní originální český čtyřtakt určený původně pro motokros, který v různých modifikacích zabojoval i v silničních závodech. Velká hlava, velké žebrování, ale jinak absolutně čistá linie vysokého jednoválce opět s kartery kulatých tvarů.
|
21 | VLASTNÍ TIP
Nenašli jste mezi nominovanými motory podle vás ten nejhezčí? Pošlete svůj tip!
|