Benzín: stooktanové benzíny
V minulém díle jsme si povídali, co dělá v benzínu biosložka, jak nás šidí benzínky a co na to ČOI. Dnes se podíváme, jestli máme jinou možnost, než jezdit na kukuřici, a také, co motorkář získá stooktanovým benzínem.
Oktanové číslo benzínu neustále roste. V současnosti vede v Evropě hitparádu prodejů benzín s oktanovým číslem 95. V ČR si ho koupí 96?% lidí, co jezdí na benzín. Zajímavé ale je, že už 2,2?% drží vysokooktanové benziny (O4 98 a 100), zbytek do 100 procent pak dělají nízkooktanoví dědouškové jako Special, který to má letos definitivně spočítané.
Na začátek si zopakujme, co je to vůbec oktanové číslo a jak se zjistí. Oktanové číslo udává odolnost benzínu proti detonačnímu spalování, které se projevuje tzv. klepáním. To je ten úkaz, když Pepa Motorkář své ženě Marii vypráví, že mu v motoru cvrlikaly ventily, když to smažil na Opavu. Nebyly to samozřejmě ventily, takhle se hlásí detonační spalování, a je slyšet hlavně při podtáčení motoru.
V praxi se oktanové číslo zjišťuje dvěma metodami: motorovou a výzkumnou. Při obou se na testovacím motoru porovnává chování zkoumaného benzínu s chováním referenčního paliva, ale u každé metody trochu jinak:
– výzkumná metoda zjišťuje oktanové číslo při 600 otáčkách za minutu a simuluje tak spíše podmínky městského provozu, tedy nízkou rychlost a častou akceleraci,
– motorová metoda zjišťuje oktanové číslo při 900 otáčkách za minutu a mapuje chování motoru spíše ve vyšších rychlostech, a tím se víc blíží realitě.
Oktanové číslo zjištěné motorovou metodou (anglicky MON) bývá zhruba o 10 bodů nižší než OČ zjištěné výzkumnou metodou (anglicky RON).
Na čerpacích stojanech najdete oktanové číslo zjištěné výzkumnou metodou, ale aby to nebylo tak jednoduché, normy pro paliva pro změnu pracují s metodou motorovou.
Všechny oktany sem!
V poslední době se dostávají do popředí zájmu vysokooktanové benzíny. Původně byly vyvinuté pro sportovní vozy s vysokou kompresí, jako Lamba, Ferrari, Aston Martiny a tak, ale prodeje Benziny ukazují, že neméně silnou skupinou jsme my, motorkáři. Proč Benziny? Zřejmě proto, že její stooktanová Verva je z těchle prémiových vysokooktanových benzínů nejlevnější. Kromě toho kolují mezi motorkáři nějaké testy, kde Verva dopadla nejlíp. Další stooktanovky jsou na trhu dvě, Shell V-Power a OMV Carrera 100.
Verva je stovka
Mezi motorkáři se z nějakého důvodu ale drží blud, že Verva 100 má 98 oktanů. Není mi jasné, kde se ta blbost vzala, když se stačí podívat na nálepku na stojanech. Tyhle nálepky nesmí lhát. Kdyby se pod označením 100 prodávala 98, okamžitě by to ČOI zjistila a Benzině by vypálila astronomickou pokutu, nehledě na ten mediální poprask. Samozřejmě, nic takového není, protože Verva je skutečně stovka. Benzina ji dováží z Rakouska, stejně jako se k nám dovážejí i všechny ostatní stooktanové benziny. V ČR 100 oktanů nikdo nevyrábí. ČOI kontroluje výši oktanových čísel pravidelně, a u Vervy naměřila od 99,5 do 101,6 oktanů. K tomu se mimochodem velmi přísně kontroluje i obsah všech detergentních, protikorozních a mazivostních přísad.
Mazivostních?
Jo. Relativně nové, vysoce aditivované stooktanové benzíny mají schopnost přispívat ke zvýšení výkonu motoru a snížení spotřeby i jinak než počtem oktanů. Říká se tomu mazivostní přísady a dávají se do benzínu proto, aby snižovaly odpor a třecí ztráty při průtoku paliva čerpadly, vstřikovači, tryskami, zkrátka celým palivovým systémem. I tohle je přínos ekonomice spalování.
Zatracený důvod
Někdo jde do stovky benzínu proto, že vyráží na CEC nebo ČMN Cup, jiný proto, že čistí spalovací prostory, karburátory a vstřikování, protože tyhle benzíny jsou aditivované i pro vysokou čisticí schopnost. U jiného zase funguje třeba jen placebo efekt, další zjistil, že na vyšší oktanové číslo se motor chová líp, někomu s ním lépe startuje motorka (hlavně jednoválce) nebo s ním má větší dojezd.
Faktem je, že pokud do motoru nalijete stovku bez dalších úprav, neplatí „víc oktanů rovná se vyšší výkon“. Ten přichází až s kompresními písty, potažmo se změnou předstihu. Ale jeden pořádný důvod nalít si stovku do nádrže má každý z nás. Před zimou. Stooktanový benzín totiž neobsahuje biosložku, (bioetanol – biolíh), který na sebe jinak váže vodu a s ní pak klesá na dno palivové nádrže. Výsledkem je, že když si před zimou v dobré víře naplníte Naturalem 95 nádrž, aby vám nezrezla, tak zhruba po dvou – třech měsících máte dole v nádrži vyselektovanou biosložku, která na jaře zrovna moc dobře nechytá, nehledě na možná poškození motoru. Nechat nádrž prázdnou je taky hloupé kvůli její korozi (i když moderní nádrže už jsou v pohodě), a tak dát před zimou plnou stooktanového benzínu je z gruntu dobrý nápad.
Za pomoc při přípravě podkladů pro tento článek děkuji panu ing. Václavu Loulovi, vedoucímu komise pro rozvoj petrolejářského průmyslu
ČAPPO.
Fotogalerie
Komentáře k článku
[
]
[
]
[
]
[
]
[
]
[
]
[
]
[
]
[
]
[
]
[
]
[
]
[
]
[
]
[
]
[
]
[
]
[
]
[
]
[
]
[
]
[
]
[
]
[
]
Přidat komentář