O budoucnosti
Běžný čtenář to možná úplně nesleduje, ale pro nás motocyklové novináře existuje každý lichý rok jedno zásadní datum, ke kterému se upínáme. A tím je listopadový termín, kdy se koná v italském Miláně mezinárodní veletrh EICMA. Letos už to byl 75. ročník, takže pěkná historie. Ovšem koná se už déle než 100 let, ony přeci jen byly nějaké ty války a ne vždy na tom motocykly byly tak, aby veřejnost zajímaly víc než třeba fakt, co budu mít dneska k večeři, jestli vůbec něco.
V sudý rok se koná v říjnu v německém Kolíně nad Rýnem ještě veletrh Intermot, to se nápor novinek tříští, ale v ten lichý je to celé jen o Miláně. Jasně, něco málo si Američané představí doma, něco Japonci v Tokiu, ale světová jednička je prostě v Miláně. A my se z toho pak můžeme opupínkovat, abychom to všechno dali na hromadu a dokázali přinést komplexní přehled, z kterého budete mít jasno, pro co si na jaře poběžíte k dealerovi. Nebo byste běželi, pokud by vám konečně dopadla ta Sportka.
Prvních šest zásadních modelů jsme představili už v minulém čísle, to zrovna EICMA začínala, a zatímco tiskařský stroj nedočkavě klapal naprázdno, my jsme ještě dopisovali poslední písmenka. A teď máte ten zbytek. Tedy, drtivou většinu. Letos se s novinkami roztrhl hodně velký pytel. A tak trochu paradoxně za tuhle modelovou obměnu, která už běží několikátým rokem, vděčíme proklínané normě Euro 4, protože ta výrobce nutí hledat nové cesty.
Zajímavé je, jak moc se ty cesty stáčejí k minulosti. Čas adventure biků se ještě nenaplnil, pořád to je nosná kategorie, nicméně jasným trendem blízké budoucnosti jsou stroje, které moderní techniku zakrývají kabátem inspirovaným minulým stoletím. Kulaté světlo zažívá svou renesanci, byť žárovku vystřídaly LED diody. Motocyklová budoucnost aktuálně leží v minulosti. Pokolikáté už?
Honzis