Pocta starým časům
S&S Shovelhead Vintage Racers Tribute od BBC Budweis
Připadá vám tahle motorka jednoduchá, jen pár trubek, motor, převodovka a nic? To je jen zdání. Přivést starého dobrého Shovelheada k absolutní dokonalosti a čistotě konstrukce nakonec trvalo mechanikům z dílny BBC Budweis kolem 1150 hodin práce!
Vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych vám představil další libůstku z rodinky „českých“ Shovelheadů, resp. motocyklových customů na bázi motoru Shovelhead. Záměrně se vyhýbám přesnému označení Harley-Davidson FL, protože v tomto případě nejde o originál, ale o velmi ceněnou licenční repliku od společnosti S&S Cycle.
Dílna čaruje
Před pár lety se Martin, jeden z prezidentů 17. motorizovaného oddílu Třebíč, objevil zcela náhodou ve sklepní dílně BBC Budweis, zůstal tam kapánek déle, než původně chtěl, a z přátelské návštěvy odcházel s jasnou vizí motocyklu, bez kterého dál nemůže v žádném případě žít. Chápu ho, tahle dílna má totiž magickou moc, která člověka zblbne, až uhrane. I mně se tu před pár lety stalo něco podobného…
Martin nikdy neměl nějakou normální motorku. Když sporťák, tak Ducati Paul Smart, když youngtimera, tak poctivou starou Hondu CB750, když veterána, tak Norton v úpravě café racer. Byla jen otázka času, kdy i jeho zláká old school. Ovšem ani bobber, kterého naplánovali s Davidem Kohoutem, hlavním manipulátorem osazenstva dílny BBC, neměl být mezi ostatními bobbery standardní. Chlapci se rozhodli postavit něco, co bude mít skvělé jízdní vlastnosti, bude to výkonné, v rámci možností spolehlivé a moderní, ale zároveň to bude mít charakter i duši „dědečků“ z třicátých a čtyřicátých let. Hodně se kreslilo, měřilo, spekulovalo, až z toho vylezla tahle čistá stavba s majestátným devatenáctipalcovým kolem vpředu. A protože všem ze všeho nejvíce připomínala staré americké dráhové závoďáky ze třicátých let, dostala název „Vintage Racers Tribute“.
Jen to nejlepší
Myslím, že žádný styl stavby motocyklových customů není svázán nějakými detailními technickými regulemi, co se může a co ne. V každém ale najdete pár fines, které patří v daném stylu jaksi „k bontonu“.
U této stavby bylo rozhodnuto, že se půjde cestou dokonalosti. Bez kompromisů, zbytečného spěchu a že na motorce nebude žádná z oldschoolových fines chybět. Proto se o výsledku nebojím prohlásit, že je to zatím nejkrásnější a nejdotaženější hardtailový Shovelhead v Česku.
Z velké části se stavělo ze starých komponentů. Spoustu z nich bylo potřeba opravit či upravit a totálně zrepasovat. Proto byla stavba časově náročná. Do povedené repliky rámu H-D ze čtyřicátých let přišel tolik opěvovaný Shovelhead S&S o objemu 1300 cm3. Ani 1200, ani 1340. Prostě třináctistovka. Za něj se do rámu usadila klasická čtyřrychlostní převodovka a oboje spolu David propojil zcela otevřeným primárním ozubeným řemenem Belt Drives Ltd. o šířce dva palce.
Klasická springerová vidlice je standard, ale stará, kovaná – ta teď hraje v oldschoolových kruzích první ligu. Takže kluci sehnali moc pěknou „kovanku“ z H-D RL ze třicátých let a napáchali ji na rám. Dopředu větší a užší 19“ kolo H-D, dozadu naprosto klasická 16“ s balónovou pneumatikou, která je u tohoto stroje jediným tlumicím prvkem zadní části. Jízdní komfort pak přímo souvisí s počtem atmosfér v pneumatice. A krásný základ byl na světě!
Nohospojkovadlo a rukořadička
Nad motor byla instalována starší malá a upravená sportsterová nádrž. Pod sedlo klasická stará olejovka ve tvaru koňské podkovy, která ukrývá i baterku. Sedlo na pružinách je replika starého Messingeru, ovšem ořezané a designově upravené. Hyzdit čistou přední partii blatníkem by byl hřích. Vzadu plní funkci sběrače nečistot odlehčená miniatura původně z Jawy.
Zajímavým místem je „oblast“ stupaček a nožních pák. Slušivé obdélníkové stupačky jsou replikou „podlah“, které používal H-D na své modely ve třicátých letech. Nepřehlédnutelné vahadlo na levé straně je nožní spojka. Jinou toto vozidlo nemá. Když je spojka na nohu, asi budete hledat řadicí páku. Tu najdete vlevo pod sedlem. Páka vede rovnou z převodovky a je zakončena tradičně starým kohoutkem (poznávací znamení motocyklů z dílny Davida Kohouta).
Rozhodně zajímavý je důmyslný převodník brzdné síly ukrytý pod nádrží. Když se totiž podíváte na řídítka, zjistíte, že od starobylé brzdové páčky vede i starobyle se tvářící lanko. Jenže na přední vidlici je už moderní kotouč s kapalinovým dvoupístkem Performance Machine. Hydraulický pístek je právě pod nádrží a na pumpu tlačí páka ovládaná lankem...
Když to chytne
Výčet technických zajímavostí tohoto stroje nebere konce. Jsou tu na zakázku vyrobené výfuky, plechový kastlík na nářadí, vkusně zakomponovaný olejový filtr, třecí tlumič řízení... Ale to nejdůležitější se stane až ve chvíli, kdy se zhoupnete na startovací páce a podaří se vám tohle všechno uvést k životu. Něco mezi rozjezdem parní lokomotivy a výbuchem jaderné pumy. Prostě absolutní zvuk, pod kterým si člověk nemůže představit jiný stroj než starého Harleye. Nemusí se moc zahřívat, sytič se dá stáhnout prakticky hned, a pak už se jen motor převaluje v nízkých otáčkách a vydává to své charakteristické „pudunepudupudunepudupudunepudu...“
Fotogalerie