Jak zvednout motorku s noblesou
Pravděpodobně to zažil každý, motorka se nezadržitelně řítí k zemi. Vy už víte, že ji neudržíte, a co víc – víte, že ji budete muset zvednout. Jak na to, abyste neztratili tvář, nerupla vám žilka a nezamazali si trenky zevnitř?
Příčina může být různá. Při manipulaci vám podklouzne noha nebo najedete na nějakou nerovnost. Občas se dokonce zavlíkne tkanička od bot za stupačku nebo brzdový pedál, respektive řadičku. Při dojezdu nestihnete sundat nohu na tu stranu, se kterou počítáte, a malér je tady.
V první chvíli jste neskutečně naštvaní. To by ale nemělo trvat dlouho. Z motorky totiž můžou vytékat provozní kapaliny a to není dobře. Tak přichází druhá fáze – zvedání. Existuje několik způsobů, jak tento úkon provést, a je jasné, že každému sedne jiný.
Nejjednodušší, alespoň doufám, by to měly mít dámy. Prostě požádají poblíž se vyskytujícího muže, jestli by jim nepomohl. A maximálně mu poradí, kde má motorku chytit. Na to totiž bacha. Pečlivě se nejprve podívejte, za co budete motorku zvedat, aby vám v ruce nezůstal třeba kus podsedlového plastu. Každopádně pamatujte, že motorka je věc sakramentsky těžká a klidně si jejím zvednutím můžete přivodit kýlu. Takže pokud to jde, požádejte někoho dalšího, aby vám helfnul.
Obr. 1
Arnold styl. Prostě uchopíte motorku za boční stojan a zvednete. Nemusíte se bát, stojan to vydrží. Kdo takhle zvedne motorku, určitě sklidí uznání od přihlížejících. Nám se to nepovedlo a ani na youtube jsme nenašli video, kde by to někdo dokázal.
Obr. 2
K lesu čelem, motorce zády styl. Celkem účinný způsob zvednutí motorky. K motorce se otočíte zády, jednou rukou uchopíte spodní řídítko, druhou nějaké madlo nebo rám v zadní části. Výhodou je, že dokážete jít do úplného dřepu, nohy nepřekáží, takže motorku nezvedáte jen zády, ale převážně nohama. Ještě před úkonem je dobré vyklopit si boční stojan, teda pokud to jde. Kdyby se vám náhodou motorka po zvednutí zváhla na druhou stranu, alespoň by sebou nepraštila znova.
Obr. 3
Silný loket styl. Někdy prostě nemáte možnost chytit nic jiného než řídítka. Motokrosaři takto zvedají svoje stroje běžně. Čapnou oběma rukama jeden konec řídítek a šup. Jenže jejich motorka má někde kolem jedné stovky kilogramů. V normálních případech je lepší chytit jednou rukou konec, druhou řídítko o kus dál a ještě se o protější konec řídítek zapřít loktem. Získáváte tak páku, kterou můžete působit na motorku. A hlavně, když vám povolí heft, motorka vám nežuchne plnou parou na nohy, jako kdybyste se oběma rukama drželi právě toho heftu.
Obr. 4
Ota Zaremba styl. K motorce zadřepnete čelem. Poskládáte se, jak nejvíc to jde, abyste ji netahali zády, ale nohama. Uchopíte ji za řídítko a pod sedlem (bacha, za co ji berete!), zatnete zuby a jdete na to. Nejprve se vám kolo dostane do plného rejdu, což vám malinko motorku může nadzvednout. Pak už je to ale všechno na vás. Je dobré, jakmile to sklon umožní, dopomoct si nohou a následně celým tělem, kterým na motorku tlačíte.
Fotogalerie