Nejlepší z výborných?

Yamaha X-Max 250

Jiří Mls

Středně velký skútr s ideálním poměrem komfortu
a obratnosti, na delší cesty i do města.
Moc nežere, je spolehlivý a pořád vypadá „in“.


Nejlepší z výborných?

Ještě před pár lety, když se řeklo skútr, si většina lidí představila malé, štíhlé přibližovadlo, vhodné zejména na cesty do práce. V dnešních přeplněných městech je to jeden z nejrychlejších způsobů dopravy. Potom nastal opačný trend. Výrobci se začali předhánět, kdo postaví větší, silnější, objemnější a komfortnější stroj. Dnes jsme se dostali již na 800 cm3 a určitě to není konečná. Tato monstra jsou ovšem již málo vhodná na proplétání se každodenními zácpami, nemluvě o velké váze a rozměrech a tím i obtížnější manipulaci na místě či v malých rychlostech. No a pak je tady střední třída, která umí vlastně oboje.

Pohodlí i sport
Yamaha X-Max 250 je dokonalým příkladem skútru, který nabízí každodenní všestrannost a zároveň dostatečnou dávku pohodlí i výkonu. Na trhu je od roku 2006, loni prošla poměrně velkou modernizací. Ta se zaměřila zejména na designové změny. Po technické stránce došlo k nepatrnému snížení výkonu i točivého momentu, které ale při jízdě není poznat a jde spíše o úlitbu ekologickým normám a podobným nesmyslům. Jednoválcová dvěstěpadesátka dává hezkých 15 kW při 7500 otáčkách, hodnota krouťáku se potom zastavila na 21 Nm při 6000. Před faceliftem to bylo o 0,6 kW více. Přenos hnací síly je samozřejmě pomocí variátoru.
X-Max je ideálním kompromisem pro člověka, který se nechce vzdát rychlého průletu mezi kolonami aut v ucpaných centrech, přitom se může bez problémů vydat klidně ve dvou na delší výlet a ani na dálnici nebude žádnou brzdou provozu. Maximální rychlost přesahuje 140 km/h.

gal_1_280.jpg

Na zem dosáhnete
Skútr poskytuje dostatek pohodlí pro řidiče i spolujezdce. Yamaha si dala opravdu záležet na aerodynamice a ochrana před povětrnostními vlivy je příkladná. Přitom si stále zachovává relativně kompaktní rozměry a ani jezdci menších postav nemají potíže dosáhnout oběma chodidly na zem. Velké a pohodlné sedlo přímo vybízí k delším cestám, navíc podsedlový prostor je přímo královský a bez problémů se do něj vejdou dvě integrální přilby.
Také jízdním vlastnostem není co vytknout. Yamaha zvolila trošku tvrdší nastavení podvozku, přitom zachovala dostatečnou dávku pohodlí. I přes naše silnice, připomínající často spíše zkušební polygon výrobců terénních automobilů, se přenáší s až nečekanou jistotou. Pouze podélné nerovnosti mohou zadělat na jisté nepříjemnosti, jde však spíše o pocit řidiče. Podvozek se z jistoty vynést nenechá, a tak jen rázy do řídítek a sedačky dávají řidiči najevo, že menší kola mají přeci jen raději kvalitnější povrch.
Ani z účinku brzd není třeba mít obavy. Na první pohled se mohou zdát měkčí, vezmete-li pořádně za obě páčky, není problém si prohlédnout přístrojovou desku z blízkosti až nepříjemně. Ta je možná až trochu jednoduchá, nicméně maximálně přehledná a ukazuje vše potřebné. Klasické červené podsvícení je perfektně čitelné i za zhoršených světelných podmínek.

Nobody‘s perfect
Co se týče poruchovosti, je na tom X-Max také velice dobře. Řada majitelů nezaznamenala při správném postupu údržby jediný problém. Nejzávažnějším nedostatkem je u modelů do roku 2009 poddimenzovaná elektrická soustava. Na vině je hlavně akumulátor s malou kapacitou a slabší dobíjení, přičemž baterku by mohl vybít i imobilizér. Modely od 2009 již mají elektrickou soustavu posílenou a není třeba se tohoto obávat.
Důležité je dbát na včasný interval výměny oleje a používat správný, výrobcem předepsaný. Olejová zásoba je poměrně malá. Pouhých 1,4 litru a při použití nevhodného olej rychleji ubývá. Takže je vhodné občas zkontrolovat hladinu a po 3000 kilometrech je předepsána výměna. Řemen variátoru má interval výměny 20 000 kilometrů.

gal_2_280.jpg

Vysoká kvalita, nízká spotřeba
Koupí X-Maxe rozhodně žádnou chybu neuděláte. Získáte pohodlný skútr s výkonným motorem, perfektními jízdními vlastnostmi a spolehlivým provozem. Také údaje o spotřebě majitele spíše potěší. Při normální jízdě si vezme 3–3,5 litru benzínu, není žádným uměním udržet spotřebu i pod třemi litry. O něco vyšší pořizovací cenu oproti čínské konkurenci vyvažuje jak kvalita celého stroje, tak pověst značky i určitá prestiž. A i ta se v dnešní době počítá.


Fotogalerie
PŘEHLED ČLÁNKŮ
Vražedné horko
ČMN 16/2018 - Petr Pour
Stěna smrti
ČMN 15/2018 - Petr Pour
Svůj vlastní PETbag
ČMN 14/2018 - Petr Pour
Sbal se a vypadni
ČMN 13/2018 - Petr Pour
Horko na Manu
ČMN 12/2018 - Petr Pour
Moto MXGP
ČMN 11/2018 - Petr Pour
O krizovkách
ČMN 10/2018 - Petr Pour
O živé historii
ČMN 9/2018 - Jan Rameš
Touha zvítězit...
ČMN 8/2018 - Petr Pour
Holografický zážitek
ČMN 7/2018 - Petr Pour
Díky, přátelé
ČMN 6/2018 - Petr Pour
Sezona začíná
ČMN 5/2018 - Petr Pour
Krásu nechceme
ČMN 4/2018 - Petr Pour
Likvidační Dakar
ČMN 3/2018 - Petr Pour
Spojuje Dakar?
ČMN 2/2018 - Petr Pour
Bomby na nový rok
ČMN 1/2018 - Petr Pour
S dvacítkou na krku
ČMN 26/2017 - Petr Pour
Nejkrásnější dárek
ČMN 25/2017 - Petr Pour
O budoucnosti
ČMN 24/2017 - Jan Rameš
Přetažený šrouby
ČMN 23/2017 - Petr Pour
 Dobrá volba
ČMN 22/2017 - Petr Pour
Nebe a Peklo
ČMN 21/2017 - Petr Pour
Táhni a srůstej
ČMN 20/2017 - Petr Pour
Do dodávky
ČMN 19/2017 - Petr Pour
Cestovat na motorce je radost i utrpení!
ČMN 18/2017 - David M. Bodlák
Hurá do dějin
ČMN 17/2017 - Petr Pour
Smutný úvod
ČMN 16/2017 - Petr Pour
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2024 Bikes Media s.r.o.
.