Nejlepší z výborných?
Yamaha X-Max 250
Jiří Mls
Středně velký skútr s ideálním poměrem komfortu
a obratnosti, na delší cesty i do města.
Moc nežere, je spolehlivý a pořád vypadá „in“.
Ještě před pár lety, když se řeklo skútr, si většina lidí představila malé, štíhlé přibližovadlo, vhodné zejména na cesty do práce. V dnešních přeplněných městech je to jeden z nejrychlejších způsobů dopravy. Potom nastal opačný trend. Výrobci se začali předhánět, kdo postaví větší, silnější, objemnější a komfortnější stroj. Dnes jsme se dostali již na 800 cm3 a určitě to není konečná. Tato monstra jsou ovšem již málo vhodná na proplétání se každodenními zácpami, nemluvě o velké váze a rozměrech a tím i obtížnější manipulaci na místě či v malých rychlostech. No a pak je tady střední třída, která umí vlastně oboje.
Pohodlí i sport
Yamaha X-Max 250 je dokonalým příkladem skútru, který nabízí každodenní všestrannost a zároveň dostatečnou dávku pohodlí i výkonu. Na trhu je od roku 2006, loni prošla poměrně velkou modernizací. Ta se zaměřila zejména na designové změny. Po technické stránce došlo k nepatrnému snížení výkonu i točivého momentu, které ale při jízdě není poznat a jde spíše o úlitbu ekologickým normám a podobným nesmyslům. Jednoválcová dvěstěpadesátka dává hezkých 15 kW při 7500 otáčkách, hodnota krouťáku se potom zastavila na 21 Nm při 6000. Před faceliftem to bylo o 0,6 kW více. Přenos hnací síly je samozřejmě pomocí variátoru.
X-Max je ideálním kompromisem pro člověka, který se nechce vzdát rychlého průletu mezi kolonami aut v ucpaných centrech, přitom se může bez problémů vydat klidně ve dvou na delší výlet a ani na dálnici nebude žádnou brzdou provozu. Maximální rychlost přesahuje 140 km/h.
Na zem dosáhnete
Skútr poskytuje dostatek pohodlí pro řidiče i spolujezdce. Yamaha si dala opravdu záležet na aerodynamice a ochrana před povětrnostními vlivy je příkladná. Přitom si stále zachovává relativně kompaktní rozměry a ani jezdci menších postav nemají potíže dosáhnout oběma chodidly na zem. Velké a pohodlné sedlo přímo vybízí k delším cestám, navíc podsedlový prostor je přímo královský a bez problémů se do něj vejdou dvě integrální přilby.
Také jízdním vlastnostem není co vytknout. Yamaha zvolila trošku tvrdší nastavení podvozku, přitom zachovala dostatečnou dávku pohodlí. I přes naše silnice, připomínající často spíše zkušební polygon výrobců terénních automobilů, se přenáší s až nečekanou jistotou. Pouze podélné nerovnosti mohou zadělat na jisté nepříjemnosti, jde však spíše o pocit řidiče. Podvozek se z jistoty vynést nenechá, a tak jen rázy do řídítek a sedačky dávají řidiči najevo, že menší kola mají přeci jen raději kvalitnější povrch.
Ani z účinku brzd není třeba mít obavy. Na první pohled se mohou zdát měkčí, vezmete-li pořádně za obě páčky, není problém si prohlédnout přístrojovou desku z blízkosti až nepříjemně. Ta je možná až trochu jednoduchá, nicméně maximálně přehledná a ukazuje vše potřebné. Klasické červené podsvícení je perfektně čitelné i za zhoršených světelných podmínek.
Nobody‘s perfect
Co se týče poruchovosti, je na tom X-Max také velice dobře. Řada majitelů nezaznamenala při správném postupu údržby jediný problém. Nejzávažnějším nedostatkem je u modelů do roku 2009 poddimenzovaná elektrická soustava. Na vině je hlavně akumulátor s malou kapacitou a slabší dobíjení, přičemž baterku by mohl vybít i imobilizér. Modely od 2009 již mají elektrickou soustavu posílenou a není třeba se tohoto obávat.
Důležité je dbát na včasný interval výměny oleje a používat správný, výrobcem předepsaný. Olejová zásoba je poměrně malá. Pouhých 1,4 litru a při použití nevhodného olej rychleji ubývá. Takže je vhodné občas zkontrolovat hladinu a po 3000 kilometrech je předepsána výměna. Řemen variátoru má interval výměny 20 000 kilometrů.
Vysoká kvalita, nízká spotřeba
Koupí X-Maxe rozhodně žádnou chybu neuděláte. Získáte pohodlný skútr s výkonným motorem, perfektními jízdními vlastnostmi a spolehlivým provozem. Také údaje o spotřebě majitele spíše potěší. Při normální jízdě si vezme 3–3,5 litru benzínu, není žádným uměním udržet spotřebu i pod třemi litry. O něco vyšší pořizovací cenu oproti čínské konkurenci vyvažuje jak kvalita celého stroje, tak pověst značky i určitá prestiž. A i ta se v dnešní době počítá.
Fotogalerie