Petr Pour
Text:
Petr Pour Fotografie:
autor a David M. Bodlák

V Hořicích zaburácela nová česká Ahra

Tento článek vyšel 24. května 2012
v ČMN 21, na straně 2, v rubrice AKTUALITY

 Unikátní jednoválec byl během 300 zatáček Gustava Havla poprvé předveden veřejnosti. Zaslouženě vzbudil zájem.


V Hořicích zaburácela nová česká Ahra

O vznikajícím závodním motoru z tuzemské produkce jsme vás již informovali v polovině roku 2010, kdy probíhaly dokončovací práce na jeho sestavení. Za jeho vznikem stojí rodina Kamenických a jejich supermonový tým Mali, a především královéhradecká firma Ahra. Znalci jistě vědí, že Ahra je nerozlučně spojena s rodinou Rathouských, stavěla závodní motocykly již v dobách dávno minulých a výrobou a opravou motorových dílů se zabývá dodnes.
Od Kamenických nejprve vzešly požadavky na úpravy jejich současných pohonných jednotek Jawa, z čehož se nakonec zrodila myšlenka postavit motor celý. A ne ledajaký. Jde o plněobjemové supermono (800 cm3, vrtání x zdvih 110 x 84 mm), kde se o plnění a vyplachování spalovacího prostoru stará pětice ventilů na třech vačkových hřídelích. Jedná se tak o systém TOHC, jenž právě hradecká Ahra používá zřejmě jako jediná. Tvůrci motoru očekávají výkon kolem 100 koní, čímž by se měla Ahra zařadit mezi nejvýkonnější stroje své kategorie.

Hořická premiéra...
...nebyla premiérou v pravém slova smyslu. Motor si již odbyl zkoušku na brzdě a také pár testovacích kol na dromu v Mostě. Ale právě během 300 zatáček Gustava Havla mohli Ahru naplno obdivovat také fanoušci motocyklové silnice.
Kameničtí s motorem obkroužili pět kol, než se projevily dětské nemoce. „Zlobí nás dobíjení,“ vysvětlil Libor Kamenický starší, „alternátor dával nejdříve málo a nakonec žádnou elektřinu. Podobný problém jsme měli již během prvního testování. Jenže mezi tím jsme během tří neděl jeli tři závody evropského šampio-
nátu, a tak nebyl pořádně čas podívat se na to. Nechali jsme proto jen převinout cívky.“ A to evidentně nestačilo.
Podobné problémy se zákonitě při vzniku něčeho nového vždy vyskytnou a odhalí je až ostrý testovací režim. Již dříve například musely být vyměněny všechny tři vstřiky za jiné a v současnosti řeší výrobce a tým také velikost benzinového čerpadla, které je potřeba zmenšit.
První zkoušky na brzdě také napověděly, jak na tom Ahra bude výkonově. Očekávaných sto koní zatím sice nemá, ale již teď je na tom lépe než vyladěná Jawa. Jak ale zdůrazňuje Libor Kamenický st., nejprve je třeba vychytat dobíjení a pak se teprve může dál ladit samotný motor. Jisté je, že v nadcházejících týdnech proběhnou další okruhové testy a je možné (a je to přáním týmu i výrobce), že motor bude v druhé polovině sezony již nasazen do některého z tuzemských roadracingových závodů.

Vyšlo v ČMN 21/2012

Fotogalerie
PŘEHLED ČLÁNKŮ
Vražedné horko
ČMN 16/2018 - Petr Pour
Stěna smrti
ČMN 15/2018 - Petr Pour
Svůj vlastní PETbag
ČMN 14/2018 - Petr Pour
Sbal se a vypadni
ČMN 13/2018 - Petr Pour
Horko na Manu
ČMN 12/2018 - Petr Pour
Moto MXGP
ČMN 11/2018 - Petr Pour
O krizovkách
ČMN 10/2018 - Petr Pour
O živé historii
ČMN 9/2018 - Jan Rameš
Touha zvítězit...
ČMN 8/2018 - Petr Pour
Holografický zážitek
ČMN 7/2018 - Petr Pour
Díky, přátelé
ČMN 6/2018 - Petr Pour
Sezona začíná
ČMN 5/2018 - Petr Pour
Krásu nechceme
ČMN 4/2018 - Petr Pour
Likvidační Dakar
ČMN 3/2018 - Petr Pour
Spojuje Dakar?
ČMN 2/2018 - Petr Pour
Bomby na nový rok
ČMN 1/2018 - Petr Pour
S dvacítkou na krku
ČMN 26/2017 - Petr Pour
Nejkrásnější dárek
ČMN 25/2017 - Petr Pour
O budoucnosti
ČMN 24/2017 - Jan Rameš
Přetažený šrouby
ČMN 23/2017 - Petr Pour
 Dobrá volba
ČMN 22/2017 - Petr Pour
Nebe a Peklo
ČMN 21/2017 - Petr Pour
Táhni a srůstej
ČMN 20/2017 - Petr Pour
Do dodávky
ČMN 19/2017 - Petr Pour
Cestovat na motorce je radost i utrpení!
ČMN 18/2017 - David M. Bodlák
Hurá do dějin
ČMN 17/2017 - Petr Pour
Smutný úvod
ČMN 16/2017 - Petr Pour
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2024 Bikes Media s.r.o.
.