Text:
Petr Pour
Fotografie:
autor a David M. Bodlák
V Hořicích zaburácela nová česká Ahra
Tento článek vyšel 24. května 2012
v ČMN 21, na straně 2, v rubrice AKTUALITY
Unikátní jednoválec byl během 300 zatáček Gustava Havla poprvé předveden veřejnosti. Zaslouženě vzbudil zájem.
O vznikajícím závodním motoru z tuzemské produkce jsme vás již informovali v polovině roku 2010, kdy probíhaly dokončovací práce na jeho sestavení. Za jeho vznikem stojí rodina Kamenických a jejich supermonový tým Mali, a především královéhradecká firma Ahra. Znalci jistě vědí, že Ahra je nerozlučně spojena s rodinou Rathouských, stavěla závodní motocykly již v dobách dávno minulých a výrobou a opravou motorových dílů se zabývá dodnes.
Od Kamenických nejprve vzešly požadavky na úpravy jejich současných pohonných jednotek Jawa, z čehož se nakonec zrodila myšlenka postavit motor celý. A ne ledajaký. Jde o plněobjemové supermono (800 cm3, vrtání x zdvih 110 x 84 mm), kde se o plnění a vyplachování spalovacího prostoru stará pětice ventilů na třech vačkových hřídelích. Jedná se tak o systém TOHC, jenž právě hradecká Ahra používá zřejmě jako jediná. Tvůrci motoru očekávají výkon kolem 100 koní, čímž by se měla Ahra zařadit mezi nejvýkonnější stroje své kategorie.
Hořická premiéra...
...nebyla premiérou v pravém slova smyslu. Motor si již odbyl zkoušku na brzdě a také pár testovacích kol na dromu v Mostě. Ale právě během 300 zatáček Gustava Havla mohli Ahru naplno obdivovat také fanoušci motocyklové silnice.
Kameničtí s motorem obkroužili pět kol, než se projevily dětské nemoce. „Zlobí nás dobíjení,“ vysvětlil Libor Kamenický starší, „alternátor dával nejdříve málo a nakonec žádnou elektřinu. Podobný problém jsme měli již během prvního testování. Jenže mezi tím jsme během tří neděl jeli tři závody evropského šampio-
nátu, a tak nebyl pořádně čas podívat se na to. Nechali jsme proto jen převinout cívky.“ A to evidentně nestačilo.
Podobné problémy se zákonitě při vzniku něčeho nového vždy vyskytnou a odhalí je až ostrý testovací režim. Již dříve například musely být vyměněny všechny tři vstřiky za jiné a v současnosti řeší výrobce a tým také velikost benzinového čerpadla, které je potřeba zmenšit.
První zkoušky na brzdě také napověděly, jak na tom Ahra bude výkonově. Očekávaných sto koní zatím sice nemá, ale již teď je na tom lépe než vyladěná Jawa. Jak ale zdůrazňuje Libor Kamenický st., nejprve je třeba vychytat dobíjení a pak se teprve může dál ladit samotný motor. Jisté je, že v nadcházejících týdnech proběhnou další okruhové testy a je možné (a je to přáním týmu i výrobce), že motor bude v druhé polovině sezony již nasazen do některého z tuzemských roadracingových závodů.
Vyšlo v ČMN 21/2012
Fotogalerie