Vyvažování kol
Tento článek vyšel 22. října 2009
v ČMN 42, na straně 6, v rubrice TECHNICKÁ PORADNA
Dnešní díl je pokračováním Poradny z minulého čísla, kdy Jirka "ze z Plzně" chtěl vědět, jak si přezout pneumatiku. A protože nedílnou součástí výměny gum je - možná kromě fichtlů a motokrosek - vyvažování, prozradíme vám dnes jak na to.
Proč se vůbec musí kola vyvažovat, to snad motorkářům není nutné vysvětlovat. Asi každý se setkal s házením a vibracemi nevyváženého kola, které se přenášejí na řídítka i celou motorku. Nesvědčí to bezpečnosti, nesvědčí to jízdním vlastnostem, nesvědčí to pneumatikám ani tlumičům.
Pro vyvážení kola doma potřebujete ruční vyvažovačku (obr. 1), což je takový speciální stojánek nahoře opatřený lůžkem z ložisek, aby se v něm lehce otáčelo kolo na hřídeli s co nejmenším třením, aby vyvážení bylo co nejpřesnější. K vyvažovačce nedílně patří sada několika hřídelí nejběžnějších průměrů, protože různé motorky mívají různé průměry ložisek kol.
Další, co budete potřebovat, je křída a vyvažovací závaží. Vyvažovací závaží jsou většinou samolepící (obr. 2) a lepí se na ráfek anebo jsou k namáčknutí na dráty u vyplétaných kol (obr. 3).
Samotné vyvažování je jednoduché. Kolo po odstranění původního závaží dáte i s hřídelí na vyvažovačku. Necháte jej, až se vlastní vahou ustálí nejtěžším místem dolů. Toto místo si označte, kolo pootočte o 900 a pusťte. Místo, kde se dole kolo zastaví, si opět označte. Pro jistotu kolo pootočte ještě jednou na druhou stranu a výsledek těchto tří bodů vám řekne, kde je nejtěžší místo kola. Přesně naproti tomuto místu přilepte závaží odhadnuté hmotnosti, pootočte kolem o 900 a sledujte, jestli se někam převažuje.
Podle toho upravte hmotnost závaží až do okamžiku, kdy se kolo 3x zastaví pokaždé na jiném místě, popřípadě kdy kolo zůstane v libovolné poloze a nikam se neotáčí. To je všechno. Přilepte nebo nacvakněte závaží napevno a máte vyváženo.
Hodně se rozebírá, zda motocyklové kolo vyvažovat staticky nebo dynamicky. Tato volba je na vás, lepší servisy dokonce přezouvají a vyvažují kola při zakoupení sady pneumatik zdarma, ale pravdou zůstává, že tovární servisní manuály i pro supersporty předepisují statické vyvážení a že i závodní motorky, včetně těch v Moto GP, mají kola vyvážená staticky. Je to proto, že motocyklové kolo je vzhledem ke svému průměru relativně úzké, a tak je vliv dynamického nevyvážení prakticky zanedbatelný, na rozdíl od kol automobilových. Dynamické vyvážení měla vyložené předepsané např. Yamaha GTS1000 kvůli speciálnímu zavěšení předního kola.
Pár tipů na konec:
- Závaží lepte co nejblíže středu ráfku
- Hřídel, na kterém je kolo, se musí otáčet v ložiscích vyvažovačky, nikoli naopak, protože ložiska kol jsou krytá a mají daleko větší valivý odpor než jemná ložiska vyvažovačky.
- Nemáte-li křídu, lze nejtěžší místo označit kouskem lepicí pásky
Vyšlo v ČMN 42/2009
Fotogalerie